Uttalande från STTK:s ordförande Antti Palola

3.6.2024

STTK : Finland svarar på ökande kompetenskrav med utbildningsnedskärningar

Utdrag från STTK:s pressmeddelande

Finland måste klara sig i en värld där digitaliseringen accelererar, kampen mot klimatförändringarna kräver teknologiska språng, artificiell intelligens tar över och den nya säkerhetspolitiska situationen kräver mångsidiga åtgärder.

• Finlands regerings svar på dessa utmaningar är att skära ner på utbildningen. Nedskärningarna i kontinuerligt lärande under denna regeringsperiod uppgår till över 300 miljoner euro enligt regeringsprogrammet, förundras STTK:s ordförande Antti Palola.

Palola anser att regeringens nedskärningslista är “imponerande”, men på ett mycket obehagligt sätt.

• Stödet för vuxenutbildning och yrkesexamen-stipendier avskaffas. Finansieringen av fri bildning skärs ner och studieavgifterna höjs i stället, vilket innebär att om du vill studera, betalar du mer. Avgifterna för öppen högskoleutbildning höjs och statens finansiering av högskolorna skärs ner, listade han.

Dessutom beslutades det i vårens budgetförhandlingar att skära ner på yrkesutbildningen. Redan tidigare hade det beslutats att frysa indexet för studiestödet och nu planeras även att begränsa kostnadsfritt läromaterial. Dessutom flyttas studerande från allmänt bostadsbidrag till studiestödets bostadstillägg.

• Hur kan Finland med dessa beslut förbli en kunnig nation, frågar Palola.
  • Redan nu visar Pisa-studien, som jämför olika länder, att den finska kunskapsnivån är på nedåtgående. När man skär ner på kunskap, skär man också ner på framtiden.

Regeringens misstag var att politisera arbetslivsfrågor

Enligt STTK:s ordförande har den nuvarande regeringen bedrivit hård, kall och ideologisk politik. I förberedelsen av arbetslagstiftningen har man inte följt de etablerade metoderna för treparts lagstiftningsförberedelse och förberedelsen har haft en exceptionellt stark politisk styrning.

• Den röda tråden i besparingarna har varit att ta från de svagaste och inte störa höginkomsttagare, välbärgade och rika, sammanfattar Palola.

Han misstänker att arbetslivsfrågorna har blivit permanent politiserade efter förra hösten och denna vår.

• Det är regeringens misstag och det kommer inte att leda till något gott på arbetsmarknaden, varken på kort eller lång sikt. Stridigheterna fortsätter i de kommande arbets- och tjänstekollektivavtalsförhandlingarna, förutspår Antti Palola.

Läs mer om utbildningsnedskärningar: https://www.sttk.fi/2024/05/15/jatkuvaan-oppimiseen-kohdistettu-useita-leikkauksia/

STTK är en politiskt obunden mångsidig centralorganisation för utbildade yrkesverksamma, som består av 13 medlemsförbund och cirka 420 000 medlemmar. Vi är ansvarsfulla, rättvisa och modiga i vårt arbete. Vår vision är en välmående och framgångsrik arbetstagare